fempiertje.reismee.nl

Cuba: mojitos, jineteros en het communisme in een notedop

Hola luitjes!!

Zo dat is een tijd geleden... Ik bevind me eindelijk weer in de bewoonde wereld, in meerdere opzichten. Eerlijk gezegd heb ik geen idee waar ik moet beginnen met al mijn belevenissen in Cuba. Dus ik zal maar gewoon proberen bij het begin te beginnen

Wink

In Cuba aangekomen bij mijn casa particular, de eerste avond om een uur of 12 middernacht, werd ik meteen meegesleurd de stad in. Mijn eerste stap-ervaring in Cuba, La Habana. Een erg leuke avond, maar ook meteen erg bijzonder. Politie overal op straat dus geen enkele reden voor een onveilig gevoel. Met name niet omdat deze politie er met name voor de toeristen is. Elke Cubaan die zich verdacht gedraagt in de omgeving van een toerist wordt min of meer meteen aangehouden. Ander apart puntje... In ons gezelschap bevond zich een 'gekleurde'Cubaan. Deze kon niet met ons over straat lopen omdat de politie dan zou denken dat hij een 'jinetero' was (jinetero iseen beetje vrij vertaaldeen Cubaan die toeristen lastigvalt voor geld). Hij liep dus constant zo'n 20 meter voor of achter ons.

Zover de eerste ervaring in dit bijzondere land. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me de eerste vijf dagen niet zo prettig heb gevoeld in Cuba. De cultuur van dit land was voor mij vrij moeilijk te verwerken. Toeristen worden zo veel mogelijk gescheiden gehouden van het normale volk. Dit zie je terug in alles: andere supermarkten voor toeristen, andere cafe's en restaurants enniet te vergeten: ander geld. Het was natuurlijk te verwachten, maar ik denk dat ik het me toch iets anders had voorgesteld en daarbij heeft ook elke Cubaan zijn eigen verhaal. Onderwijs is gratis, maar vraag 3 verschillende Cubanen of uniformen voor school dat ook zijn en je krijgt 3 verschillende antwoorden. Zoals sommigen van jullie misschien wel weten ben ik over het algemeen vrij recht door zee en daarom was het voor mij dus erg moeilijk om deze cultuur te doorgronden.

Goed even genoeg over de cultuur. Ondanks dat heb ik echt een hele leuke tijd gehad in Cuba! Ik ben uiteindelijk de eerste 2 weken in Havana gebleven. Spaans geleerd, de stad verkend en zoveel mogelijk te weten proberen te komen over de cultuur en de mensen. De casa waar ik verbleef was echt super en Ania, de eigenaar, heeft me ook een aantal echte Cubaanse dingen laten meemaken. Bijvoorbeeld boodschappen doen in Havana (serieus voor elk ding moet je naar een andere winkel,denk dat jij je er goed zou vermaken mams!), en een dagje naar Varadero beach met een Cubaanse excursie (erg grappig om te zien dat Cubanen om 7 uur 's morgens alrum drinken in de bus).

Na deze twee weken ben ik met Helen (Australie) en Sally (UK) verder gereisd naar Trinidad voor een dagje strand en een iets te fikse wandeling bergaf- en weer opwaarts ;-)

Na Trinidad zijn we gezamenlijk naar Vinales gegaan, een klein dorpje in een supermooie omgeving. Hier verbleven we ook in een superleuke casa. De eigenaar was echt een schat en had een superleuk overhemd (zie foto pap

Wink
). Hier hebben we een dagje gerelaxed aan zwembad met super uitzicht en paardgereden door de omgeving inclusief bezoek aan de 'sigarenboer' waar we een heerlijk sigaartje gerookt hebben (hahaha jaja zie foto's dit geloven jullie nooit)!!

Na deze week weer terug naar Havana voor de laaste 3 dagen, 2 avondjes uit met de meiden en mijn laatste avond naar een honkbalwedstrijd geweest. Bijzondere ervaringen!

Goed, al met al een super mooie tijd en ik ben erg blij dat ik dit land nog heb mogen ontdekken voordat er van alles gaat veranderen. Nu weer terug in Costa Rica en mijn laatste paar dagen hier in San Jose doorbrengen met souvenirs shoppen en genieten van het feit dat ze hier gewoon supermarkten hebben

Laughing

Hele dikke kuss en knuffels voor iedereen! Nog 4 nachtjes en dan vlieg ik weer via Newark (New York) terug naar huis om vrijdagochtend om 7.00 uur eindelijk weer op Schiphol te staan!

Reacties

Reacties

Geordie

Fem! Het klinkt als een super ervaring. Hoop snel live te horen hoe alles was. Fijn dat je weer naar huis komt ;)
Xxx

papa en mama

Hoi lieverd. Wat een verhaal en een hele belevenis.Fijn dat je weer in Costa Rica bent en dat je weer wat kan schrijven. Met de fotos ben je zeker nog bezig. Wij zullen ze wel gauw zien en jou ook:). Hier is verder alles goed zeker omdat het mooi weer is. Eindelijk.
Liefs en dikke kus papa en mama

Tineke de Vreede

Hoi Femke,
Het is weer een ongelovelijk verhaal. Heel leuk om telezen en hele leuke foto's zo als iederekeer. we wensen je nog veel plezier die laatste dagen van je lang reis. Ook wensen we je eem hele goede reis terug naar ons in Nederland. Al zullen we de verhalen erg missen ze zijn allemaal geweldig wie weet komt er nog meer. We horen weer van je hopen we. Als jij thuis komt zijn wij op vakantie. Dus nog maals een hele goede reis. groetjes Rinus en Tineke.

Sim

Femmie!

Wat super om weer van je te horen! Maar ben al helemaal blij dat ik al bijna alle verhalen van jou zelf kan horen :). Je ziet er trouwens onwijs goed uit!

XXX Sim

Reinder

Femkje,

Fijn om te horen dat het land van Fidel jou zo goed bevallen is. Inderdaad lastig dat de toeristen "gescheiden" worden van de locale bevolking (maar dat is niet altijd en over zo hoor!). En jij aan de sigaar; nu ben ik helemaal jaloers zeg...
Raar idee dat je straks weer terug bent in Nederland.
Kunnen we wel weer mooi ff bijkletsen....
Nog veel plezier en een goede terugvlucht.

Dikke kus,
Reintje

Marjolein

Hé Femmie,

Klinkt super allemaal! Wel supersnel gegaan, gek dat het er alweer bijna op zit.
Geniet van de laatste dagen en goede reis terug!!

Liefs,
Marjo

Harm

Yeah, Femmie komt weer terug!!! Zo te horen heb je daar een prima tijd achter de rug! Mooi!!!

X

farnaz

femkie!

goed om weer van je te horen!

geniet van je laatste weekie en volgende week cordialeten bij jou :)

kuss
far

Rico

Lieve Femke,

Geniet van je laatste dagen ver weg! :-D
Als je weer terug bent zullen we zorgen voor mooi weer om de cultuurshock wat te verlichten ;-)

Kus van Rico!

Ellen

Ha ha Fem aan de sigaren. Wie had dat gedacht!
Tot snelllllll
Kusss

wiekie

Hoi lieve zus fijn weer van je te horen, wat een ervaringen allemaal, nu ik ben blij je vrijdag weer te zien op het oude vertrouwde schiphol, ik wens je een goede reis naar huis, heb je gemist hoor lieve schat.
tot vrijdag, love you

Elize

Hoiiii fempiertje! We moeten al je verhalen maar snel uitgebreid bespreken met een rum en mojito erbij, kan ik wel gebruiken nu ik Dolf net heb uitgezwaaid! Wat een terror! Ben superblij dat je weer terugkomt! begin vanavond met mn eerste les spaans bij Juan, erg benieuwd! Kuskus

Irene

Femmie!! je bent al bijna terug!! Wil natuurlijk ook alles weer horen met een heerlijk wit biertje op een tarras...het weer is hier super dus dan kunnen wij bleekscheetjes ook weer een beetje bijkleuren.

TOT HEEL SNEL!! Dikke knuffel en xxx Irene

Jooske

He Femmie!

Ziet er goed uit! Maar gelukkig ben je weer bijna thuis, tot snel!

X

Brigitta

Hé lieve Femke,

Ben blij dat je weer in Costa Rica bent ! Geniet de laatste dagen nog maar heerlijk en natuurlijk een hele goede reis terug naar Nederland. Hier is het nu prachtig weer dus de temperatuur schok zal wel meevallen, al is het om 7.00 uur 's morgens hier wel nog flink koud !!! Love you en tot vrijdagochtend, dikke kussen, Brigitta

Anita

Hey Femmpiertje,


Je avonturen zit er bijna op.
Fijn dat je alles toch zelf gedaan hebt, terug in Costa.
Je reis verslag is weer erg leuk om te lezen.
Geniet nog van je dagen, wens je een goede terug vlucht.

We spreken zeker af om alle ervaringen met foto’s te bekijken.

Warme hug,
Anita

Gerard

Leuk om al je verhalen zo te lezen. Geniet nog lekker van die laatste daagjes.

Hasta la proxima,
Gerard

Sabine

Heeej Femke, heel erg laat van stof dit keer. Ik vroeg me elke keer weer af van welke Femke ik een bericht kreeg maar bij Cuba viel het kwartje. Ben blij dat je het leven hebt mogen ontdekken op Cuba, het is erg bijzonder. Ben je alweer gewend aan NL? Alweer op zoek naar een baan? Groetjes uit Peru (nog een weekje)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!